søndag 13. desember 2009

Karl Joseph Reinhold Blume

Karl Joseph Reinhold Blume var født 15 juli 1852 i Erfurt, Tyskland. Faren, Karl Blume, var maler og det samme ble sønnen. En tid etter konfirmasjonen 29 januar 1876, forlot han Erfurt, og av en eller annen grunn havnet han i Norge, i Kragerø. Her traff han en svensk jente, Stina Jacobsdatter, som hadde kommet til Kragerø for å søke lykken (eller en huspost) sammen med sine to eldre søstre. Møtet mellom Stina og Karl Joseph resulterte i et barn, Marie Amalie (min mormor), og den tyske malersvennen dro sin vei - til Tyskland, ifølge vår familietradisjon; til Oslo, skulle det vise seg etter litt slektsforskning. Der giftet han seg med en annen svensk jente, fikk to barn, en sønn og en datter, og forsvant så ut av historien høsten 1892.

Jeg har forsøkt å finne ut av min oldefars skjebne i flere år, men uten hell. Hans hustru i Oslo titulerte seg etter hvert som "enkefru" i adressebøker og i folketellingen fra 1900, så jeg gikk ut fra at han hadde dødd meget tidlig. Det var imidlertid helt umulig å finne ham under dødsfall i kirkebøkene til tross for iherdig leting.

For en ukes tid siden tok jeg opp tråden på nytt - jeg slang inn et søk på Ancestry.com i håp om å få et hint om hans tyske familie. Og hva finner jeg? Naturaliseringspapirer for Karl Joseph Reinhold Blume, maler, i Boston, Massachusetts, USA i 1922! Med den opplysningen gikk arbeidet lett - hele hans videre liv ble nøstet opp i løpet av kvelden, fra han utvandret som gift mann fra Gøteborg til Boston i mai 1893 og slo seg sammen med enda en svensk pike (ugift, tjenestejente) som kom over på samme båt fra Gøteborg. De bosatte seg i Revere, Massachusetts, fikk en datter 7 måneder etter ankomsten og senere en sønn. Karl Joseph startet et firma, The Reinhold Studio, hvor han oppga å være "scenic artist" (antagelig malte han kulisser). Sønnen utdannet seg til elektroingeniør og jobbet i samme firma med maskiner og utstyr til scener og tivoli.

Når min oldefar døde, har jeg ikke funnet ut, men det har vært mellom 1933 og 1945. Datteren giftet seg ikke og døde i 1981, mens sønnen døde barnløs i 1977. Det er med andre ord ingen etterkommere igjen i USA.

Litt av en historie - han må ha vært glad i svenske jenter! Og har altså hatt en famile i Kragerø, en i Oslo og en i Revere, Massachusetts.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar